Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پس از انتشار شش قسمت از این مجموعه، موج انتقادها بالاخره تاثیرگذار بوده و از قسمت هفتم تغییراتی در سریال به وجود آمد. قصد دارند در ادامه تولید «مردم معمولی»، شکست سنگین سریال را تا حدودی جبران کنند و رضایت عده‌ای از مخاطبان را به دست بیاورند.

حذف قسمت‌ها، بی‌توجهی به حقوق مخاطب

طبق اعلام سازندگان سریال «مردم معمولی»، شش قسمت‌ این سریال که تا به حال منتشر شده، از آرشیو فیلیمو حذف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون قسمتی که تغییرات در آن اعمال شده، به عنوان اولین قسمت سریال منتشر شده و خبری از قسمت‌های قبلی این مجموعه نیست. یکی دیگر از تغییراتی که در سریال اتفاق افتاده، انتشار آن به صورت دو روز در هفته است. این مجموعه که پنج شنبه‌ها منتشر می‌شد، از این پس شنبه‌ها نیز در منتشر خواهد شد. ایجاد تغییر به دنبال نارضایتی مخاطبان، اتفاق خوبی است، اما حذف شش قسمت اول سریال، اقدامی بی‌سابقه، عجیب و به نوعی بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است. در سرویس‌های وی‌اودی که کاربران برای تماشای سریال‌ها اشتراک خریداری می‌کنند و با تعرفه‌های جدید هزینه زیادی هم می‌پردازند، نمی‌توان به راحتی قسمت‌هایی از یک سریال را حذف و از نو شروع کرد. چنین فضایی جای آزمون و خطا نیست.

قسمت هفتم شروعی دوباره؟

حذف شش قسمت ابتدایی سریال و در نظر گرفتن قسمت هفتم به عنوان اولین قسمت، از لحاظ فنی و حرفه‌ای هم نادرست است. می‌دانیم که «مردم معمولی» به سبک سیت‌کام (کمدی موقعیت) ساخته شده و با دیگر سریال‌ها متفاوت است، اما در هر صورت شخصیت‌های سریال قسمت اول، به مخاطب معرفی شده‌اند و تماشاگر در جریان فضای کلی سریال قرار گرفته است، در این شرایط نمی‌توان ناگهان قسمت هفتم را به عنوان قسمت اول در نظر گرفت و آن را شروع سریال دانست. مخاطبانی که «مردم معمولی» را از ابتدا تماشا نکرده‌اند و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از قسمت هفتم تصمیم می‌گیرند آن را دنبال کنند، به خوبی با کاراکترها آشنا نمی‌شوند. با این اوصاف، حذف قسمت‌های قبلی توجیهی ندارد و قسمت هفتم را نمی‌توان شروع دوباره‌ای برای سریال دانست.

آمار عجیب از رضایت ۸۰ درصدی

در بخشی از اطلاع‌رسانی رسمی درباره حذف شش قسمت «مردم معمولی» و تغییرات جدید در سریال، آمده که قسمت هفتم این مجموعه که در واقع اکنون دیگر قسمت اول سریال است، رضایت ۸۰ درصدی مخاطبان را جلب کرده ، بنابراین نتیجه گرفته شده که مخاطبان از تغییرات رضایت زیادی داشته‌اند. اکنون سوال این جاست که عدد ۸۰ درصد را تا چه اندازه می‌توان ملاک درستی دانست؟ با توجه به این که تا به حال فیلیمو آمار رسمی از میزان مخاطبان «مردم معمولی» منتشر نکرده، بنابراین طبیعتا درصد لایک‌های قسمت هفتم (قسمت اول فعلی) در سایت و اپلیکیشن، به عنوان معیار در نظر گرفته شده است. تا لحظه نوشتن این گزارش، تنها چهار هزار و ۵۱۱ نفر این قسمت را پسندیده‌اند و میزان رضایت از آن ۸۲ درصد بوده است، بنابراین چندان نمی‌توان با تکیه به این عدد، میزان رضایت مخاطبان را سنجید.

تغییر مسیر بنا بر نظر مخاطب

گذشته از این که حذف شش قسمت سریال غیرمنطقی و بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است، اما ایجاد تغییر در واکنش به بازخوردهای مخاطبان بُعد مثبت این اتفاق است که البته در میان دیگر سریال‌هایی که دهه ۸۰ به سبک سیت‌کام ساخته شده‌اند، بی‌سابقه نیست. رامبد جوان پیش از این در سریال کمدی «مسافران» هم تجربه مشابهی داشته است. در قسمت‌های ابتدایی سریال، وجه فانتزی سریال بسیار پررنگ بود، اما آن زمان مخاطب چندان با اتفاقات تخیلی و فانتزی آن ارتباط برقرار نکرد، به همین دلیل استفاده از فانتزی در این مجموعه کمتر شد و به دنبال آن مخاطب، بهتر از سریال استقبال کرد. در سیت‌کام‌هایی که همزمان با پخش، تولید می‌شود امکان تغییر طبق نظر مخاطبان وجود دارد و سازندگان «مردم معمولی» هم از این امکان استفاده کرده‌اند. البته همان طور که گفتیم این اتفاق در تلویزیون قابل قبول است، اما در پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم و سریال، شاید وضعیت متفاوت باشد.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رامبد جوان مردم معمولی قسمت هفتم قسمت اول قسمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود

اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقه‌ای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزد‌هایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌۵» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ۶» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمار‌ها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصد‌ها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ماجرای کوچ عمو پورنگ از تلویزیون
  • عمو پورنگ از تلویزیون رفت
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شوها را می‌بینند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شو ها را می‌بینند